تفاوت AISI 304 و AISI 316 با AISI 304L و AISI 316L

برای بسیاری از پیمانکاران به خصوص در صنایع نفت و گاز پیش آمده که در پروژه های لوله کشی، از طرف کارفرما ملزم به استفاده از لوله های با جنس استیل 304L و یا 316L شده اند. حال این که چرا از گرید L استیل به جای گرید معمولی آن استفاده می شود سوالی است که در اکثر موارد نه کارفرمایان ما پاسخ آن را می دانند، ونه پیمانکاران!!! در این مقاله سعی شد به تفاوت این دو گرید استیل پرداخته شود. پس از خواندن این مقاله شاید شما هم به این نتیجه برسید که در بسیاری از موارد نیازی به استفاده از گرید L به جای گرید معمولی نیست و اصرار کارفرمایان عزیز داخلی شاید صرفا به خاطر علاقه به حرف L باشد!

تفاوت اصلی گرید AISI 304L و AISI 316L با گرید های معمولی آن یعنی AISI 316 و AISI 304 در میزان کربن و در نتیجه مقاومت به خوردگی در نواحی جوش در دماهای بالاست.

میزان کربن در ترکیب گرید های معمولی استیل ضد زنگ تا 0.08% می باش، حال آن که در گرید های L یا به اصطلاح گرید های کربن پایین این مقدار در ترکیب از 0.03% تجاوز نمی کند. میزان سایر عناصر آلیاژی مهم نظیر نیکل، کروم و مولیبدن در ترکیب هر دو گرید تقریبا تفاوتی نمی کند.

رده های استیل با کربن کمتر (AISI 304L , AISI 316L) برای غلبه بر خوردگی بین دانه ای (inter granular corrosion) کاربرد دارند. این نوع خورگی اغلب پس از جوش دادن استیل در محل های جوش، در چند روز اول پس از جوشکاری رخ می دهد. هم چنین کارکرد در دماهای بین 450 الی 850 درجه سانتیگراد، در حضور محیط خورنده، موجب بروز این نوع خوردگی در استیل های گرید معمولی، به دلیل تجمع کربن در مرز دانه ها می گردد.

لذا در کاربردهایی که استیل های گرید 304 و 316 نیاز به جوشکاری دارند و یا در معرض دمای بیش از 450 درجه در حضور محیط خورنده قرار دارند، باید از گریدهای کربن پایین (AISI 304L , AISI 316L) استفاده کرد.

در نتیجه برای یک پروژه تیوبینگ که از اتصالات غیر جوشی فلر دار جهت اتصال تیوب ها استفاده می شود، هیچ تفاوتی بین استفاده از استیل های کربن پایین و گرید های معمولی استیل وجود نخواهد داشت (قابل توجه برخی کارفرمایان محترم!)

گرید های کربن پایین در مقایسه با گریدهای معمولی تنش تسلیم پایین تری دارند. این اختلاف برای دو نوع رده 304 زیاد نیست (کمتر از 5 درصد) اما در رده 316 این اختلاف بین دو گرید قابل توجه است که در طراحی می بایست مد نظر قرار گیرد. شکل پذیری استیل های کربن پایین نسبت به استیل های رده معمولی مناسب تر است که این امر موجب ترجیح به استفاده از گریدهای کربن پایین در فرآیندهای شکل دهی ورق ها می باشد. از لحاظ قیمت این دو گریدهای کربن پایین و کربن بالا با هم تفاوتی ندارند و قیمت آن ها بیشتر تابعی از موجودی بازار است.

14 پاسخ
  1. Avatar
    محمدرضا شيخ عاليوند گفته:

    با سلام ميخواستم در مورد خوردگي شيميايي گريد 316 L سوال كنم. اين الياژ در مقابل مواد خورنده مثل H2S و سولفور مقاوم است يا خير؟
    عاليوند هستم از شركت پتروشيمي بوعلي سينا

    پاسخ
    • متالیار
      متالیار گفته:

      سلام
      وقتی صحبت از مقاومت به خوردگی یک آلیاژ در مقابل یک محلول خورنده مطرح می شود، سه فاکتور مهم را می بایست در نظر گرفت. اول، غلظت محلول خورنده، دوم دمای محلول خورنده، سوم طول عمر مفیدی که برای قطعه فلزی در نظر گرفته می شود. با جمع بندی این سه عامل، باید اقتصادی ترین گزینه را انتخاب کرد. به طور خلاصه در مورد استیل 316L که یک گزینه نسبتا اقتصادی برای کاربردهای ضد خوردگی است، در محلول اسید سولفوریک کمتر از 22 درصد در دماهای پایین تر از 23 درجه سلسیوس، مقاومت به خوردگی مناسب (کمتر از 0.1mm/y) است.

      پاسخ
  2. Avatar
    علی گفته:

    با سلام و احترام, خدمت کلیه اساتید بزرگ جادارد از کلیه همکاران با در اختیار گذاشتن اطلاعات خوب و ارزشمند مارا یاری می‌کنند
    با سپاس

    پاسخ
  3. Avatar
    حمید عباسی گفته:

    سلام ، واقعا جای تشکر داره از اطلاعات عالی جامع و منطقی شما ، خواهش میکنم این افتخار استفاده از اطلاعات و دانش را در مورد موضوعات بیشتر نیز به ما بدهید ، منتظر مقاله های جدید شما میمانیم ممنون

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *